nepal 2012 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jangroters - WaarBenJij.nu nepal 2012 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jangroters - WaarBenJij.nu

Door: Jan

16 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Damak, woensdag 10 okt. 2012

Gisteren dus die lange reis gemaakt met pauze's erbij 12 uur. Je hebt van die reizen die een leven duren, dit was er dus 1. De eerste 3 uur hebben we een "shortcut" genomen over een weggetje dat iets breder was dan onze outo. Steile hellingen volgde naar dito afdalingen. Wwerden beloond met wonderschone vergezichten.

Na de shortcut volgde de "highway" naar Damak. Laverend tussen enorme gaten, stinkende en walmende Tata bussen en vrachtauto's,ossenkarren,fietsers, motoren, honden, kippen, geiten en koeien. De gemiddelde snelheid lag op 40 km. per uur. Tour de France wielrenners gaan sosms sneller.

Langs de hele weg een en al bebouwing ban boerderijtjes, huisjes en krotten en omdat het regende was het 1 grote modderpoel. Het bood een troosteloze aanblik. Dacht dat ik toch wat gewend was maar dit was toch het armoedigste stukje aarde waar ik ooit geweest ben.

Hoe goed hebben we het in Nederland. Het zou voor veel mensen goed zijn om dit is met eigen ogen te aanschouwen in plaats van op de tv.

Ben net terug van een intervieuw met de hoge commissaris van de U.N.H.C.R., heb Rob gefilmd hoe hij het aanpakte. Ben best wel trots op mijn broer. Zometeen gaan we naar het vluchtelingenkamp om opname's te maken van hoe mensen gebruik maken van zonne-energie, maar eerst eerst lunchen met de crew.

Aangekomen in het vluchtelingenkamp viel het met op dat er geen schrijnende toestanden waren. Het kamp bestaat al 19 jaar en in plaats van tenten staan er blokhutjes sommige met volkstuintje. De mensen zelf mogen officieel niet werken.

Bijna alle vluchtelingen komen uit Bhutan, het is me niet duidelijk waarom. Elke 2 hutten moeten 1 solarcooker doen en ofschoon de mensen er eerst sceptisch over waren om er mee te koken zijn ze er nu enthousiast over. Ze hebben nu gratis groene energie en ze hoeven ook geen hout meer te sprokkelen wat tijd en de natuur spaart.

In de loop der jaren is het kamp geslonken van 110.000 naar 40.000 dat betekent dat er solarcookers vrijkomen en die worden weer weggeven aan de lokale bevolking die het soms slechter heeft dan de vluchtelingen, dit voorkomt spanningen tussen de beide groepen.

Kathmandu, vrijdag 12 okt.

In 72 uur 24 uur gereisd en dat hakt er natuurlijk in. 's Ochtends om 6 uur weg en 's Avonds om 6 uur weer in Kathmandu terug. Zat een beetje stuk vooral mentaal, maar na een goede douche kwam ik er snel weer bovenop.

We zitten in het Blue Horizon hotel en het is 07.00, wilde uitslapen maarja Carpe Diem (pluk de dag) zal ik maar zeggen.
Boudhanath is de grootste Stupa van Nepal, er hing een serene sfeer en dat voor een tempel midden in de stad, bijna iedereen liep met de klok mee wat gebruikelijk is bij dit soort tempels.

De terug reis naar het hotel is me niet goed bekomen werd een beetje misselijk van de uitlaatgassen en het werd nog verergerd door een fikse verkoudheid. Etenslust was grotendeels weg, later maar een masker gekocht voor de vieze lucht, hoop dat het helpt.

Kathmandu, zaterdag 14 okt. 2012

Om 05.30 op en om 06.00 weg naar de monkey temple deze staat ook in de stad. Het was een stevige klim. Maar het was het waard. Eigenlijk had het beter de duiven tempel kunnen heten, want het barstte ervan. Na de tempel een siesta gehouden van een paar uur. Op zoek gegaan naar een cyber cafe en ook gevonden. Na 1 en een half uur was ik klaar en dacht zal waarbenjij.nu verbinden met facebook dat ging fout en was ook al mijn tekst kwijt.

Godver de godver (sorry ma) was woest op mezel al het werk dus voor niets gedaan.Had geen zin om opnieuw te beginnen dus onverrichter zake terug naar mijn onderkomen.

Kathmandu, zondag 14 okt. 2012

Vandaag de laatste opname dag voor Rob aan de Varasj- Accademy. Leuk om te zien hoe gedreven en creatief hij is op zijn vakgebied. Het heeft de eerste 2 weken een extra dimensie gegeven aan onze reis.

Kathmandu, maandag 15 okt. 2012

Zo bijna alles is ingepakt want we gaan vandaag verder richting Pokhara een oude hippie stad, heb er verhalen over gehoord van broer Hans dacht ik, maar herinner helaas alleen nog de naam Pokhara.'

Het vele lopen en slenteren heeft ook zijn positieve kanten, krijg weer wat gevoel in tenen en voetzolen terug en het brandende en tintelende gevoel is ook iets minder. Ben wel al dagen snotverkouden en ook mijn stem is schor. Voor de rest heb ik het prima naar mijn zin.
Ben helemaal up to date nu dus houd er mee op voor vandaag.

Groeten van Jan en R. en R.

P.S. Bedankt Lucky Luke voor je reactie.
P.P.S. Kim ik mis Lizzie en jou ook.

• 16 Oktober 2012 - 13:01

La Flamezzz:

heeeeeeeeeey janno,

ben blij te horen dat het goed gaat daaro,,,klote voor je dat je die tochten niet kan doen
    maar je bent wel daar en das ook erg cool en stoer...have lots of fun and see ya soon!!!

o ja die facebook link die werkt niet helemaal goed want mijn toetsenbord werkt niet mee
    als ik schrijf...de helft van de toesten doen het niet meteen...

groetjes!!

• 16 Oktober 2012 - 13:29

Phyxsius:

Heeeeej Papsie!!

Wat ben k blij om van je te horen!! K krijg geen email als je een verslag doet dus lucky luke had t me verteld :) K mis je ontzettend en lizzy jou ook ze mauwt ons tegemoet en heeft me nog nooit zoveel aandacht en knuffels gevraagd als nu :) Maar alles gaat goed hier!

Jammer dat je die tocht niet kan doen, maar snap dat t een weloverwogen beslissing is en misschien ook beter uiteindelijk, je kan niet zomaar terug immers.. En zoals la flamezzz al zei je bent wel al in Nepal, en dat pakt niemand je meer af ;).. Hoop dat je verder ondanks dat je de tocht niet gaat maken toch heel erg veel plezier hebt en genoeg ziet en meemaakt deze vakantie in Nepal..
    Groetjes aan je medereizigers en hoop dat ook hun zich vermaken!

Tof dat je iets van je gevoel in je voeten en tenen terug hebt maar minder dat je verkouden bent beterschap lieve Jan!!
    Tot het volgende verslag, zal t een beetje in de gaten houden!!

Dikke knuffel xxxx

• 17 Oktober 2012 - 20:06