Jingdongh - Reisverslag uit Dali, China van jangroters - WaarBenJij.nu Jingdongh - Reisverslag uit Dali, China van jangroters - WaarBenJij.nu

Jingdongh

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

15 Februari 2011 | China, Dali

hoi, allemaal

Gisteren in Jingdhong aangekomen had mijn winterjas nog aan maar die ging gauw uit. Sub-tropische omgeving kompleet met palmbomen. Rare gewaarwording als je 3 kwartier ervoor nog in 12 graden zit.

Geen taxi wilde ons in eerste instantie wegbrengen. Rob werd woest en dreigde de politie erbij te halen en liep samen mer Rineke die Rob probeerde te sussen. Stond bij de spullen toen een wat oudere man naar me toe kwam en vroeg of we een taxi nodig hadden. Had waaschijnlijk weer mijn inmiddels beroemde hopeloze blik weer opgezet (komt sommige van jullie zeker bekend voor he) En ik knikte bevestigend en zaten even later in de taxi naar Jingdhong of Jingdongh maakt niet uit. We werden bij een cafeetje afgezet, waarna R. en R. op zoek gingen naar een leuk hotel.

Moest erg lang wachten maar uiteindelijk hadden ze een erg mooi hotel gevonden voor een helemooie prijs. Ongeveer 20 Euro voor een grote kamer met airco enz. Lekker ruim maar persoonlijk houd ik meer van kleine sfeer hotelletjes al is luxe natuurlijk ook wel fijn.

Lopen wel vaak tegen de taalbarriere aan Chinezen schijnen er een andere logica op na te houden. Vrouwen logica en Chinese logica, sorry vrouwen maar van beide begrijp ik dus niets.

Vandaag leek in eerste instantie niets te lukken. We wilden vandaag fietsen huren en met een gids bezienswaardige dingen zien. Vind hier maar eens een gids die ook Engels spreekt. Tot we bij een cafe een Amerikaanse jongen tegenkwamen die Chinees sprak. Toen ging het van een leien dakje. We kregen onze Engelse gids en we konden vrij makkelijk 3 fietsen huren.

Het werd een onvergetelijke dag, eerst door een mooi park gefietst en toen over allerlei kleine paadjes de omgeving verkend. Een 500 en 800 jaar oude tempels bezocht waar ons bier werd aangeboden door lokale monniken. Langs Rubberplantages gereden over glooiend terrrein.

Hier voelde ik me meer thuis dan in een grote stad met schreeuwerige neonreclame's dit is het China wat ik wilde zien. Geweldige aardige mensen. Kwam ook nog bij een eenvrouws weverijtje. Die bleek nog Dai kledij te maken, helaas willen jonge meisjes zich met het weven niet meer bezig te willen houden dus is het een uitstervend beroep.

Voelde me geroepen om wat te kopen, maar wilde afdingen maar kreeg er geen stuiver vanaf. Dacht laat dan maar zitten totdat ze heel slim mij liet zien hoe het weven in zijn werk ging. Wat ik wilde kopen daar deed ze bijna een week over en toen dacht ik laat maar zitten met afdingen en kopen die hap.

Dus Kim je hebt er een handgeweefde shawl van de Dai cultuur erbij. Blij hoor dat het goed gaat met jou en Lizzy. Heb net lekker gegeten spaghetti carbonara, moest eindelijk weer es wat vlees proeven.

Zo jullie zijn weer bij met onze belevenissen. We weten nog niet precies wat we morgen gaan doen maar houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Groeten van Jan

P.S. foto's komen later

  • 15 Februari 2011 - 12:29

    Roberto:

    Jinghong, we zijn in Jinghong!! Nog steeds heeft die gozer moeite met plaatsnamen..... En hopeloze blik, bedoel je hulpeloze blik misschien?
    We zijn nu op de helft van onze reis, het gaat weer veel te snel.
    Ik ga even wat foto's plaatsen dus ik stop.

    Toedeledokie,

    kleine broer

  • 16 Februari 2011 - 18:27

    Patty:

    Ja echt Jan, de hopeloze, hulpeloze blik. Zie t al helemaal voor me haha!
    En dan die moeilijke taal he, pff zou dr ook echt geen wijs uit worden. Succes en veel plezier!


  • 16 Februari 2011 - 18:54

    Kim :

    Jan de man die alles kan!

    Ik lees alweer dat t allemaal prima verloopt en dat ook in china je hulpeloze blik zijn werk goed doet!

    Je hebt wel nog veel foto's erbij gezet zeg, maar wel echt leuk, krijg ik een beetje een indruk! Een van de vorige dagen stond er echt een schattig autootje op ;)..

    Heb je ook nog dat bier geproeft dat die monniken je aanboden? Neem aan dat ze die zelf gebrouwen hadden?

    Hier gaat alles prima, heb gisteren een nieuwe soep uitgeprobeerd; champignonsoep, is erg goed gelukt vond ik zelf en de reacties waren ook goed :) en er zit een bakje in de diepvries voor je voor als je terug komt ;)..
    Alvast bedankt voor de shawl, ben wel benieuwd..

    Lizzy heeft iets nieuws geleerd weet alleen niet of je er blij van wordt haha, ze kan nu ook een "kusje" geven net als mijn katten en ze vindt t prachtig knorren dat ze doet, verder mist ze je echt.. Ze heeft bij je voordeur een paar keer geplast, niet omdat je bak vol is maar omdat ze alleen is denk k en aan de deur wacht tot er iemand komt.. Maar neem vrijdag een fles azijn mee en een borstel en dan komt dat hoop ik goed..

    Veel plezier nog en tot het volgende verslag!
    groetjes kim

  • 18 Februari 2011 - 21:01

    Kim:

    ow en ik bedenk me net iets, krijg je ook iets mee van het schaatsen? Wuust heeft iets gewonnen omdat een ander het niet haalde geloof ik,, Sorry voor de halve info maar was t alweer vergeten haha!

    tot schrijfs groetjes kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Dali

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 21891

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 13 November 2012

nepal

28 September 2012 - 13 November 2012

nepal 2012

27 September 2012 - 27 September 2012

nepal 2012

08 November 2008 - 01 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: